Persian Community Server

سال گذشته که پروژه فارسی‌سازی برای Community Server با همت و تلاش کیوان نیّری و بهنام یوسفی شروع شد من هم که دنبال فرصتی بودم تا با CS‌ بیشتر کار کنم وارد تیم شدم اما به‌خاطر فشارهای وحشتناک کاری که در بهار امسال داشتم بعد از مدتی کناره‌گیری کردم. آن موقع خیلی ناراحت بودم، به کیوان هم گفتم که ناراحتی‌ام به خاطر رفتن از تیم پروژه فارسی‌سازی نیست که به خاطر دور شدن از CS‌ است که انصافا برای هر برنامه‌نویسی کلی چیز برای یادگرفتن دارد و یک کلاس تمام عیار است.

به هر حال مدتی پیش تلاش‌های دوستان تیم فارسی‌سازی به نتیجه رسید و نسخه بتا اولین پک فارسی برای 2.1  Community Server ارائه شد. خود کیوان که از مدت‌ها پیش با CS‌ کار کرده بود و تقریبا یک سال و نیم است که وبلاگ انگلیسی‌اش را به کمک CS‌ راه انداخته،‌ اما علیرضا اسماعیلی هم مدت کوتاهی است که از Xblog به CS فارسی‌شده کوچ کرده است. برای همه دوستان آرزوی موفقیت می‌کنم.

تکمیل:
اول. امیدوارم توصیفی که در مورد CS به کار بردم باعث نشود کسی فکر کند برای شروع دات‌نت CS را باید انتخاب کرد. قبل از هر چیز باید برنامه‌نویسی دات‌نت را یاد بگیرید، بعد از کمی برنامه‌نویسی و کسب تجربه،‌ زمان استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای مثل CS است. در مورد CS ضمن اینکه همه چیز را می‌توانید در انجمن‌های سایت CS بیابید/بپرسید، یادداشت‌های CS Dev Guide کیوان نیّری هم کمک خوبی هستند.

دوم. استفاده تجاری از محصولات اپن سورس یا پول درآوردن از طریق نرم‌افزارهایی که دیگران نوشته‌اند کاملا طبیعی شده. این روزها به دلیل هزینه بالای پیاده‌سازی نرم‌افزارهای حرفه‌ای،‌ بیشتر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهای آماده استفاده کنند، هر چند خیلی وقت‌ها پول پیاده‌سازی‌اش را هم می‌گیرند! به هر حال مملکت جهان سومی باید یک فرق‌هایی با ممالک جهان اولی داشته باشد دیگر!

یک پاسخ to “Persian Community Server”

  1. کیوان نیّری Says:

    خیلی خوبه که باز می نویسین. خدا پدر مادر RSS های Technorati رو بیامرزه که من فهمیدم شما اینجایین!
    یه چند تا نکته هست که بگم معمولا جایی هم نگفتم چون کسی که مثل شما قدیمی باشه و اهل یاد گرفتن و تلاش دیگه زیاد تو وب نیست که اینا رو براش اشاره کنم.
    این فکر که بیایم با CS کار کنیم که دات نت یاد بگیریم زیاد فکر درستی نیست. الان خیلی ها هستن که تو این دو سه ماهه تب CS گرفتن یا قبل از اون هم عده دیگه ای بودن ولی علم و آگاهی استفاده از CS رو هم نداشتن چه برسه به Develope کردن. طرف نمی تونه درست Install کنه و بلد نیست تنظیمات معمول رو انجام بده بعد میاد CS ، CS می کنه و به لطف بی قانونی تو کشور ما پول در میاره ازش. متاسفانه افرادی که سوادشون در دات نت تقریبا در حد صفره و به لطف بی در و پکر بودن اینجا اسم خودشون رو گذاشتن Developer دائما سنگ CS رو به سینه می زنن.
    اگر کسی می خواد CS کار کنه اوّل باید یه Developer کاملا توانا باشه نه مثل خیلی هایی که تو ایران هستن چون CS که Starter Kit برای ASP.NET نیست که بازم اینا ازش هیچی نمی فهمن!
    اون موقعی که فکر می کنم خود شما خاطرتون باشه نزدیک 6 ماه قبل از راه اندازی سایتم (دو سال پیش حدودا) CS تازه تو Beta بود من به این Community اضافه شدم و تا الانش که به شکر خدا و به قول خود Telligent ی ها جزو اعضای اصلی Community هستم همیشه باهاش بودم. تو این مدت نیومدم از Component های CS استفاده کنم برای کار خودم چون هر چیزی که لازم داشتم رو خودم یاد گرفته بودم و به جای اوکه CS یه چیزی به من اضافه کنه من یه چیزی به CS اضافه کردم (که همیشه هم دارن ازم تشکر می کنن بابت تلاشهایی که کردم) ولی الان خیلی ها میان فکر می کنن که CS هم مثل DNN گذاشتن که بی سر و صدا بندازی به مشتری ازش پول در بیاری.
    خیلی خوشحالم از اینکه با اینکه یکی از اعضای اصلی این Community بودم ولی مثل تمام بقیه اعضا (که باز متاسفانه زیاد هم نیستن) این همش برام علاقه بوده که توانایی های خودم رو تو این نرم افزار پیاده کنم و هیچ کاری رو ازش قبول نکردم که بیام چندرغاز (درسته؟!) ازش در بیارم که یک ضد هزارم ارزش زحمات من هم نیست.
    متاسفانه یه عده ای شروع کردن جدیدا دور و بر CS مثل کفتار می جنبن که مطمئن هستم به جز سو استفاده از اون کار دیگه ای نمی تونن بکنن.
    همه اینهایی که نوشتم به خاطر این بود که بلاگ فارسی ندارم (حوصله اش رو هم ندارم!) که توش بنویسم و این پست شما یه بهانه ای شد که حرف دلمو بزنم😛
    شما هم اگر علاقه مندین به CS نیازی به بودن تو این تیم فارسی سازی نیست چون فکر نمی کنم چیز خاصی برای شما توش باشه (چون اصلا چیز خاصی ندیدم که رد و بدل بشه).
    + این WordPress یه چیزیش هست! از خودش Margin در می کنه!

پاسخی بگذارید

